biscuit
Abyś mógł dobrze korzystać ze strony (Zgoda na pliki cookies)

Dla najwygodniejszego korzystania z serwisu potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie plików cookies. Wyrażasz zgodę klikając przycisk „Zezwalaj na wszystko”.

cog Ustawienia plików cookie

Dostosuj pliki cookie zgodnie ze swoimi preferencjami.

angle_up Techniczne pliki cookie - niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisu

Są to pliki techniczne, które są niezbędne do prawidłowego działania naszej strony internetowej i wszystkich jej funkcji. Służą one m.in. do przechowywania produktów w koszyku, wyświetlania produktów na żądanie, kontroli filtrów, ustawień osobistych, a także ustawiania zgody na używanie plików cookies. W przypadku tych plików cookie nie jest wymagana Twoja zgoda i nie ma możliwości jej usunięcia.

angle_up Analityczne pliki cookie - Google Analytics mierzący ruch w witrynie i użytkowników

Te pliki cookie pozwalają nam mierzyć wydajność naszej witryny internetowej i naszych kampanii online. Za ich pomocą ustalamy liczbę odwiedzin, źródło odwiedzin i inne parametry. Zebrane dane określamy w formie zagregowanej, co nie pozwala na przyporządkowanie danych do konkretnego użytkownika. Jeśli dezaktywujesz te pliki cookie, nie będziemy mogli analizować wydajności naszej witryny i optymalizować jej pod kątem najlepszego możliwego wykorzystania.

angle_up Personalizowane i reklamowe pliki cookies - dla doświadczenia szytego na miarę

Te pliki cookie pozwalają nam lepiej kierować i oceniać kampanie marketingowe.

Myślisz o nowym rowerze do nowego sezonu? Doradzimy ci, ale nie wahaj się! Nie będzie ich.

Blog, , - Myślisz o nowym rowerze do nowego sezonu? Doradzimy ci, ale nie wahaj się! Nie będzie ich.

28.01.2021

Kolarstwo się ciągle rozpowszechnia. Do tego przyczyniły się nieprzyjemne okoliczności, z którymi się zmagamy już rok. Na rowerze jeździ więcej ludzi niż przed pandemią. Na co trzeba uważać przy wyborze roweru? Jakie pytania trzeba samemu sobie zadać przed wyborem?

Ważne by przed otwarciem stron internetowych producentów mieć już pewną ideę. Zadaj sobie parę ważnych pytań, które stworzą pierwszy podstawowy filtr. Ile czasu zamierzasz spędzać na rowerze? Cena roweru powinna być zależna od tej wartości. Dalszym ważną sprawą jest to, gdzie chcesz na rowerze jeździć i co sprawia ci radość? Załóżmy, że nie potrzebujesz wsparcie silnika elektrycznego i że nie masz w zamiarze jeździć na rowerze tylko rano po chleb i po utwardzonych ścieżkach rowerowych. Chcesz pedałować sam za siebie? Chętnie jeździsz w lesie a nie skręcisz przed pierwszym korzeniem do pubu na piwo? W takim razie czytaj dalej! Poradzimy ci parę rzeczy, na których trzeba się skupić.

 

Tym razem będziemy mówić tylko i wyłącznie o rowerach górskich. O Gravelu mówiliśmy już w poprzednim artykule.

Byś miał z czego wybierać, nie odkładaj swojej decyzji na później. Dostępność rowerów będzie mniejsza i mniejsza!


Rozmiar kół 

To jest podstawowe pytanie. Ważniejsze niż wybór między rowerem full (w pełni amortyzowany) czy hardtail (amortyzowany tylko przedni widelec). Dzisiejsze trendy mówią 29 cali. To, co kiedyś było nierealne, dzisiaj jest standardem. Nawet downhillowy specjał na 29 calach jest normalny. To nie znaczy, że miałbyś się wystrzegać mniejszego rozmiaru. Który rozmiar wybrać?

 

27,5 calowe koła: Zwinniejsze koła do technicznych sekcji i zakrętów. Z takim rowerem będziesz się bawić. Będziesz się cieszył/a z każdego wyzwania i technicznego odcinku. Szybciej się rozpędzisz i zmieścisz się wszędzie. Mniejsza masa mniejszych kół jest oczywista, ale znacząca. Mniejsza średnica znaczy wolniejszą jazdę na przejazdach i na trailu, nie licząc technicznych odcinków. Z większymi przeszkodami też lepiej sobie poradzi konkurent, o którym piszemy poniżej. Dla ludzi o niższym wzroście, takich jak ja z moimi 165 cm, może to być droga do wygodniejszego roweru.

 

29 calowe koła: Rozmiar, który włada światem. Nic w tym dziwnego. Chcesz na zawody? Chcesz przejechać przez cokolwiek? Twoim narzędziem jest duży rozmiar koła. Większe obręcze są szybsze i lepiej się przetoczą przez jakąkolwiek przeszkodę. W połączeniu z nowoczesną geometrią powstaje czołg, które przejedzie przez wszystko. Na co się trzeba przyzwyczaić? Ciasne zakręty i sekcje w mniejszych prędkościach mogą ci sprawić więcej trudu. Kiedy nauczysz się w nich poprawnie poruszać jesteś wygranym. Na jakimkolwiek podjeździe albo przy zap… prosto w dół jest ten rozmiar na pewno lepszy!

Element wskazówka - Mullet: Połączenie tego najlepszego z obu rozmiarów nazywa się właśnie mullet! W przodzie zostaje duże koło które przejedzie przez wszystko i doda ci potrzebną kontrolę i prędkość. Zarazem 27,5 cala w tyle doda ci zwinność, równowagę i świetne prowadzenie w zakrętach i odcinkach technicznych. Dlatego go często możesz zobaczyć na zawodach enduro.


Full czy twardy ogon 

Mała dygresja dla pań. Nie chodzi o mierzenie przyrodzenia! Chodzi o wybór zawieszenia. Jeśli wybierzesz tylko amortyzację tylko przedniego widelca albo też tylnego koła. Mówi się, że każdy powinien zaczynać na hardtailu. To znaczy na rowerze z sztywną ramą. Ten ci nie wybaczy żaden błąd, wręcz na odwrót, poczujesz każdy niepoprawny ruch i lądowanie. Rower w pełni amortyzowany jest bardziej do terenu i umie wybaczać. Jego wadą jest wyższa cena, jest bardziej wymagający w utrzymaniu i więcej waży.

 

Hardtail: Bike który ma tylko amortyzację przedniego koła, wraca do mody. Jest to spowodowane wielkim wyborem rowerów w kategorii enduro hardtail. Sztywny rower jest bardziej uniwersalny, lżejszy a na dłuższe trasy wygodniejszy. Twój budżet na zakup nowego roweru nie przekracza kwotę 8000 zł? W takim razie nie lekceważ moc nowoczesnych sztywniaków. U nowych rowerów w tej cenie znajdziesz czysto sportowe XC modele albo też Enduro rowery. Zacznijmy lżejszym cross country.

XC BikeWiesz, że trail odwiedzisz raczej sporadycznie, a jeśli, to będzie to raczej gładka flow autostrada? Sięgnij po XC rowerze górskim z 29. Będziesz miał żwawą maszynę na podjeździe, na wycieczki i na pewno da radę zjechać wiele i z górki. Sportowe przeżycie gdziekolwiek. Tylko z góry w dół mogą cię limitować komponenty i geometria dostosowana do maksymalnej efektywności przy pedałowaniu.

 

XC sztywniaki mają kokpit niżej, ramę wyżej i mniejszy skok (100 - 120 mm). To wszystko sprawia, że to świetne rowery sportowe w góry i wokół nich. Z drugiej strony ubiera komfortu w zjeździe.

 

es_xc_turn


Enduro HardtailZ Enduro hartailem jest dokładnie na odwrotnie. Bardziej uniwersalny od fulla, ale zarazem taki sztywniak woli jazdę z góry w dół. Dzięki niższej masie i ramie, która nie będzie się huśtać wyjedziesz na górę lżej. Jazdą bez wyścigowych ambicji. W górze w większości spuścisz sztycę w dół i śmigasz w dół droga nie droga. Geometria tej kategorii jest zaprojektowana tak, by zapewniła dostatek miejsca na manewry przy odkrywaniu leśnych tras, które prowadzą w dół. Na wycieczki i dłuższe trasy absencja huśtania i niższa masa są na wagę złota. Znajdziesz je w ofercie każdej większej marki, która się zorientowała w ich stale rosnącym potencjale.

Na pierwszy rzut oka widzisz masywniejszy rower, więcej miejsca na manewry. Szersze opony i większy skok są zapowiedzią wygodniejszej jazdy w dół.


es_enduro_hardtail_9x16

Full suspension: Tutaj jest jasne jak słońce, że twoja droga połówka musi cię szukać w lesie. Ogromną zaletą i podstawową różnicą od hardtailu jest właśnie tylny amortyzator. Rower pochłonie nierówności pod tylnym kołem a ty będziesz się cieszył z jazdy rozbitym terenem i nie będziesz czuł każdego kamyczku. Największą wadą jest cena, która zwykle u jakościowych nowych rowerów nie schodzi poniżej 8000 zł. Jeśli cię nie stać, lepiej kupić używane, ale przy zakupie trzeba uważać. Wygodą może być, że wiele rowerzystów wymienia swój rower na rower z 29 obręczami, więc rowery na mniejszych kołach można teraz kupić za rozsądne pieniądze. Ale 26 już raczej nie kupuj to już jednak historia.

XC Full: Najlżejsza grupa full rowerów. Sportowa jazda w górę, ale też w dół. Z takim rowerem w żwawym tempie wyjedziesz na każdą górę. Z trochą techniki możesz sobie pozwolić poszaleć odrobinę na zjeździe. Damper pomaga ci z przeszkodami a ty przenosisz swoje limity dalej. Niska masa, nieduże skoki i geometria skupiona na efektywność na podjazdach i płaskich odcinkach. Tylne zawieszeni doda ci komfort mimo utwardzone drogi i na nierównych zjazdach.  

 

Cross country z amortyzacją obu kół to czysto sportowa maszyna. Najlżejszy full, z niskim kokpitem i skokami maksymalnie 120 mm. Żaden podjazd nie będzie przeszkodą a w zjeździe wybaczy więcej niż hardtail.

es_xc_full
Trail BikeRower, który będzie ci sprawiał radość cały dzień. Jest gdzieś pomiędzy XC i pełnotłustym endurem. Na trailbiku możesz wygodnie spędzić dzień w górach albo dłuższą wycieczkę w lesie. Rower jest zaprojektowany tak, że na nim wyjedziesz gdziekolwiek, bez ambicji wyścigowych. Gdzie są jego mocne strony? Traile! Kiedy już wyjedziesz na szczyt, spuścisz siodło w i już pędzisz w bez obaw w dół. Większy skok około 140 mm nie boi się nierówności a ty jedziesz gdziekolwiek chcesz. Rama jest ukształtowana tak, byś się nie garbił/a przy podjeździe i byś nie bał puścić hamulce przy zjeździe. Komponenty nie należą do najlżejszych, ale wytrzymają ostrzejsze traktowanie. Trail bike jest opcją dla wszystkich, którzy się lubią bawić w lesie, ale potrzebują do lasu jakoś dojechać.  

Z trailbikiem jesteś wygranym. Na przejazdach nie będziesz pluć krew a zjazd … To po prostu bajka. Geometria jest bardziej downhillowa, mimo to podjazdy w górę są dość wygodne. Większy skok i komponenty przeznaczone do płynnej i bezpiecznej jazdy w dół są oczywistością. Świetnie prowadząca się kategoria rowerów, która nie zdradzi cię w żadnej technicznej sekcji. A w spokoju możesz przejechać do dalszej destynacji zabawy.

es_trail_dirt
Enduro BikeZaprojektowany do najtwardszych warunków i ostrego traktowania tam, gdzie większość by miała problem iść pieszo. Enduro z nowozescną geometrią na dużych kołach to ciężka technika. Gdzie taki rower skierujesz, tam jedzie i nie interesuje go jakie przeszkody ma przed sobą. Komponenty są oczywiście do tego dostosowane. Często czterotłoczkowe hamulce, widelec o skoku minimalnie 160 milimetrów, porządny tylny damper, mocne obręcze z szerokimi oponami. Tutaj już nie dba się na masę. W górę jakoś wyjedziesz, ale liczy się czas spędzony przy zjeździe. Skoki amortyzatorów pochłoną przeszkody na twojej drodze, hamulce efektywnie pomogą ci nawet na stromym zboczu a koła przejadą wszystko, co ma las do zaoferowania. Na enduru długie wycieczki nie należą do najprzyjemniejszych, ale kontrola na stromych rozbitych stokach jest świetna.

 

Trendy cisną enduro rowery jeszcze bliżej downhillu. Geometria jest skupiona na jazdę w dół. Komponenty zbudowana tak by wytrzymały nie jeden stromy stok i dostarczyli cię do celu nawet tam, gdzie z innym rowerem zaliczyłbyś już glebę. Czterotłoczki i masywne amortyzatory to standard na tych wytrzymałych maszynach. Masa w większości jest całkiem spora, ale dzięki sztycy opuszczanej i dużemu zakresu kasety nawet na stromych drogach nie musisz pchać roweru, oczywiście jeśli nie chcesz! Pchać enduro to nie wstyd!


es_enduro_hard

Tutaj jest świetny film porównujący sztywny i amortyzowany rower.   



Wybór komponentów

 

Na co też trzeba zwrócić uwagę to odpowiednie wyposażenie roweru. Już chyba wiesz, jak i gdzie chcesz jeździć najbardziej. Więc zerknij jeszcze jakie części powinny się na twoim cacku znajdować.

 

Opony: Rozmiar kół to nie wszystko. Wybieraj też pieczołowicie opony. Tutaj jest jasna zasada: czym szersza tym stabilniejsza i z lepszą przyczepnością, ale z większym oporem toczenia. Chcesz jeździć szybko po gładkich nawierzchniach? Wybieraj lekkie opony o szerokości około 2,2 cali z delikatnym bieżnikiem. Będziesz śmigał jak szalony a w terenie będziesz miał dostatek opory. Wiesz, że przejeżdżasz na spokojnie, ale z górki w terenie, opony muszą trzymać? Dla ciebie są opony o szerokości około 2,4 cala z ostrzejszym, wyższym bieżnikiem. Pewność siebie w czasie jazdy w lesie będziesz czuł od razu. Wisi ci jakim sposobem wyjedziesz w górę, byle by 3opony miały jak najlepszą przyczepność i nie bały się większych uderzeń i ostrych kamieni? 2,4 aż 2,6 cala szerokości, downhillowy bieżnik i wzmocnione boki. Na wymagających trailach na takich oponach będziesz bić rekordy. Bardzo ważna jest też mieszanka z jakiej jest opona zrobiona. Miękkie mieszanki bywają droższe, szybciej się zużywają, mają większy opór toczenia, ale trzymają bardzo dobrze na wszystkich nawierzchniach. Twardsze mieszanki są tańsze, szybsze, mają dłuższą żywotność, ale nie trzymają tak dobrze.

 

Element wskazówka: Na przód załóż szerszą, oponę z ostrzejszym bieżnikiem z miękkiej mieszanki a na tył węższą, twardszą, szybszą. Przód musi trzymać na tylnej oponie możesz zaoszczędzić oporu toczenia a nawet trochę pieniędzy.

 

Napęd: Nie przeszkadza ci, że na drodze nie polecisz 40 na godzinę? Potrzebujesz niezawodność i precyzję do lasu? Na pewno wybierz pojedynczą zębatkę przednią. Jedna zębatka jest typowa u bardziej jakościowych rowerów górskich. Do tego potrzebujesz porządny zakres przełożeń. Kasety z 42 i więcej zębami na największej zębatce są rozwiązaniem. Najczęściej spotykamy markę SRAM i Shimano. Która lepsza? Zdania są podzielone, ale obie są sprawne. Wypróbuj a więcej zębatek przednich już nie będziesz chciał!

 

Sztyca opuszczana: Wynalazek 21. stulecia. Lubisz zjazdy w terenie? Więc tego nie może ci zabraknąć. Na podjeździe pedałujesz spokojnie siedząc na siodełku. Na górze przyciśniesz na wajchę i MAGIA! Siodło jest w na dole. Ty masz miejsca pod dostatkiem, do zjazdowych manewrów i możesz puścić hamulce bez strachu z tego, że siodełko będzie ci przeszkadzać. Oczywiście jest o około 200 aż 400 gramów cięższa od zwykłej sztycy. I też znacznie droższa.

 

Kokpit: Na traily jest dobre mieć szerszą kierownicę i krótszy most. Większa stabilność i lepsza kontrola na trailach wyważy nieco mniejszą efektywność przy podjeździe. Teraz nawet w Cross Country, gdzie podstawą był długi most i węższy uchwyt zaczęli stosować krótszy i szerszy kokpit. Tylko tutaj kierownica nie jest profilowana w górę.

Pedały: Częste pytanie przy kupnie czy wymianie roweru. SPD czy platformy? Jeśli zaczynasz to polecam platformy. Będziesz pewniejszy siebie w technicznych sekcjach, nie będziesz się bał czy tego, że się nie odepniesz a z rowerem możesz się więcej bawić. Masz już więcej doświadczeń? W takim razie SPD mogą ci być bardzo pomocne.

 

Hamulce: Dwutłoczkowe zaciski wystarczą na zwykłe przejażdżki i klasyczne traily. Czterotłoczki oferują ogromną moc, a na stoku poczujesz się bezpieczniej. Ale nie tylko o to chodzi. Rozmiar tarczy sprawia duże różnice, tak samo jak wybór klocków hamulcowych. Do długich zjazdów pod sporym obciążeniem (wysoka temperatura pracy) wybieraj metaliczne. Do pracy w niższych temperaturach mogą być lepsze klocki organiczne.

 

Element wskazówka: Możesz użyć nap. organicznych w przodzie a metalicznych w tyle, a jeśli ciągle nie jesteś w 100% zadowolony, włóż do jednego hamulca jeden klocek organiczny i jeden metaliczny, ale uważaj bo metaliczne w większości zużywają się wolniej.



Co więcej powiedzieć

  To są zupełne podstawy, potrzebne do tego, by człowiek niezaznajomiony z tematem był w stanie wybrać odpowiedni rower. Momentalnie jeszcze trudniej jest wybrać z powodu wydłużonych terminów dostawy. Zastanów się, ile możesz zainwestować i ile czasu na rowerze będziesz spędzał. Dobrze wyposażony sztywniak często będzie lepszy od fulla bieda edition. Jeśli jeszcze nie jesteś pewien zapytaj kogoś doświadczonego. Możesz też zapytać tutaj w komentarzach. I nie zwlekaj, czekamy na ciebie na trailu!

Szukasz nowego roweru albo już masz wybrany? Pochwal się swoją decyzją! W artykułu czegoś brakowało albo nadal masz jakieś pytania? Zapytaj w komentarzach!

Subskrypcja newslettera

Zostaw tu swój adres e-mail a my będziemy regularnie powiadamiać Cię o nowościach